10

petak

kolovoz

2007

Disident

Viktor Korčnoj: Kasparov je moj najvatreniji navijač

Iako se nije okitio titulom prvaka svijeta velemajstor Viktor Korčnoj je obezbijedio svoje mjesto u istoriji drevne igre. Prvi šahovski disident, Strašni Viktor, rekorder je po učešćima u mečevima kandidata, dva puta je poklekao u duelima s Anatolijem Karpovom (1978. i 1981), ali ono što oduševljava, možda i više od vrhunskih rezultata, jesu borbenost i vitalnost koje je zadržao i u 77. godini.


Mada je nedavno pobijedio na Osmom međunarodnom turniru "Banjaluka 2007", mnogi ne znaju da su ga putevi zapravo dva puta vodili u grad na Vrbasu. Prvi put, prije 28 godina, prihvatio je poziv tadašnjih organizatora, ali nije sve teklo prema očekivanjima.

"Otprilike mesec dana pre početka turnira došlo je pismo u kojem je stajalo: 'Nažalost, ako Vi budete prisutni na turniru, suviše mnogo igrača će odustati'. Ovo je bio prvi pisani dokaz da me Sovjeti bojkotuju", prisjeća se Korčnoj.

Oko 50 velemajstora, učesnika turnira u Lon Pajnu, gdje se Korčnoj tada nalazio, potpisalo je peticiju koja je upućena Svjetskoj šahovskoj federaciji.

"FIDE nije imala mogućnost da kažnjava, ona je davala samo preporuke. Zvanično je osudila stav Sovjetske federacije. Nije, međutim, bio u pitanju samo bojkot; oni su držali moju porodicu u SSSR-u šest godina", kaže on.

NN: To se dešavalo poslije meča u Bagiju. Osjećate li danas ogorčenje prema Karpovu?

KORČNOJ: Kad je meč bio završen, napisao sam knjigu "Antišah". Izneo sam ideju da Sovjeti ne igraju šah, već da stvaraju politiku. Bilo je to očigledno kad smo igrali u Bagiju. Meč je bio naporan, nije bilo jasno ko će dobiti. Posle tri godine igrao sam novi meč u Meranu (1981) i izgubio sam kao dete. Knjigu nisam pisao. Možda je trebalo, ali to nije bio meč, to je bila katastrofa. Za mene je sve bilo jasno; nekako su na mene delovali. Međutim, nemam direktan dokaz. Ono što je bilo u Bagiju, bila je igračka u odnosu na Italiju. Vrhunac pritisaka. Karpov se ponašao kao veliki heroj Sovjetskog Saveza, a ja sam bio niko i ništa; čovek bez države.

Što se tiče odnosa... Vidite, od eks-šampiona normalno mogu da razgovaram sa Borisom Spaskim. On je monarhista. Ja ga razumem, mogu da diskutujem, biti s njim u normalnim odnosima. Kad razgovaram s Karpovom, ja ne razumem šta on kaže. S njim, jednostavno, ne mogu razgovarati. Ipak, imamo diplomatske odnose.

NN: Šta se desilo s Vašom porodicom?

KORČNOJ: Pola godine posle meča u Meranu, puštena je. Kada je moj sin hteo da emigrira, pozvali su ga u armiju. On je to odbio, jer kasnije, po zakonu, ne bi mogao izaći iz zemlje. Proveo je dve i po godine u zatvoru.

NN: Tek ste kasnije saznali da Vam je prijetila i likvidacija.

KORČNOJ: U Novom Sadu, za vreme Olimpijade 1990. godine, u jednom restoranu Mihail Talj mi je rekao: "Svi smo bili uplašeni. Ukoliko biste Vi dobili meč, bili biste ubijeni. Sve je bilo spremno za to."

NN: Vaša karijera se dva puta ukrštala sa Garijem Kasparovom, prvi put u Banjaluci, kada se, nakon povlačenja poziva upućenog Vama, premijerno pojavio na međunarodnoj sceni, a drugi put 1984. kada ste pristali na meč mada niste morali. Da li Vam je Kasparov ikada zahvalio na potezu koji se rijetko viđa u sportu?

KORČNOJ: Kad sam izgubio u Meranu, osećao sam se užasno: čitav SSSR pomaže Karpovu, a ja sam bio sam, sa pet ljudi oko sebe. Tada sam rekao: "Neću više igrati s njim." Pojavila se, međutim, sledeća situacija - ako dobijem Kasparova, te Smislova ili Riblija u finalu, igrao bih opet s Karpovom. Neću! To je bio lični dogovor Korčnoja s Korčnojem. Sa druge strane, bilo je utanačeno, verovatno pre meča i verovatno uz pomoć Gedara Alijeva, jednog od šefova KGB-a, koji je u to vreme pomagao Kasparovu, da bojkot prema meni bude ukinut. Danas, kada je napustio šah, Kasparov je postao moj najvatreniji navijač. To nisam očekivao.

NN: Šta mislite o vladavini "instant" šampiona?

KORČNOJ: Čoveka koji dobije jedan jedini turnir i čije ime nije poznato na svim kontinentima, proglašavaju prvakom sveta. To nije normalno.

NN: A o dešavanjima u meču Topalov - Kramnik?

KORČNOJ: Ja sam predstavnik neutralne zemlje i zato ne moram biti suviše oštar! Za mene je Vladimir Kramnik istinski velemajstor, jer je jedini dobio Kasparova. On je za mene prvak sveta. A to što se desilo tokom meča, pravi je užas. Pesimističan sam zbog inerveniranja kompjutera u šahovski svet. Ovo je posledica tog upliva.

NN: Da li to znači da su kompjuteri odigrali negativnu ulogu?

KORČNOJ: Ja sam čovek prošlog stoleća. Za mene je to negativna uloga, mada ima i pozitivnih detalja. Na primer, pre 50 godina, kada bih učio novo otvaranje ili novu varijantu, trebalo mi je dve nedelje da biram materijal, a jednu nedelju da ga proučavam. Sada je celi proces skraćen na pet minuta.

NN: Da li je budućnost drevne igre u Fišerovom šahu?

KORČNOJ: Protiv sam Fišerovog šaha, ne zbog njega samog, već zato što volim ovaj šah.

NN: Postoji li u Vašem životu nešto drugo osim šaha?

KORČNOJ: Kao mlad, bio sam u Lenjingradu okruženom nemačkim topovima. Kada se sve završilo, birao sam između tri kluba: muzičkog, glumačkog i šahovskog. Shvatio sam da za muziku trebam instrumenat kod kuće, a kako nisam imao mogućnosti za to odustao sam od te namere. Posle se ispostavilo da moj ruski izgovor nije čist, pa sam napustio glumačku karijeru. Ostao je samo šah i od početka, kao 14-godišnjak, odlučio sam da postanem profesionalac. Sinu sam usadio ljubav prema muzici i poeziji, ali ne i prema šahu, jer je on za njega uvek bio igračka, a za mene teški rad.

NN: Kako Vam se sviđa Banjaluka?

KORČNOJ: Grad mi se veoma sviđa. Tih je. Život ide polako. Nije loše, ali bih rekao da nije loše za stare ljude. Za mlade je možda malo dosadan, usporen. Dopada mi se što postoji veliki interes za šah u Banjaluci. Ako bi u svakom gradu bilo tako, to bi bilo izvrsno.

NN: Da li to znači da Vas možemo očekivati i sljedeće godine?

KORČNOJ: Zar to ne zavisi od mog rezultata?! To je čudna stvar. Mnogi kažu: "Vi ste već sve uradili. Možete da spavate, Vi ste uvek naš heroj..." Znate, sportista nije akademik. Akademik može da spava na lovorikama, a sportista se svaki dan mora iznova dokazivati

<< Arhiva >>